Moraal is blind
Het eerste stuk van het hoofdstuk is
een introductie van Rem Koolhaas. Zijn status als internationaal
architect / kunstenaar / ontwerper en zijn vele gebouwen en
publicaties worden genoemd.
Koolhaas heeft meerdere gebouwen
ontworpen voor Prada. Het gaat hier vooral over het effect dat
architectuur heeft op het winkelen. De winkelcentra worden steeds
groter en gevarieerder maar weinig mensen kijken om naar het effect
dat dit heeft op de natuur. Deze dingen zijn nauwelijks onderzocht of
met elkaar in verband gebracht.
Koolhaas vindt dat de samenleving een
architect ziet als een soort godheid. Hij vindt dit fictie. Hij wil
steeds een intelligente benadering van de wereld ontwikkelen en een
concept van een gebouw combineren met een strategie. Hij wil
vanzelfsprekendheid doorbreken. Op verschillende niveaus wil hij
betrokken zijn bij het ontwerpen van een gebouw zodat het gebouw niet
alleen functioneel is maar ook iets toevoegt aan het bedrijf dat in
het pand zit of het doel van het gebouw.
Voor Universal Studio's mag hij een
pand ontwerpen. Er wordt veel gespeculeerd omdat hij als Nederlandse
man iets mag ontwerpen op Amerikaans bodem. Universal Studio's,
evenals andere grote corporaties, worden door snelle economische
veranderingen steeds gedwongen zich aan te passen. Hierdoor wordt het
imago instabiel en Koolhaas vindt dat architecten door het ontwerpen
van gebouwen weer een eenheid kunnen suggereren.
Koolhaas start zijn ontwerpen altijd
met een vierkant of een blok. Hij wil graag van de minst interessante
vormen de meest interessante dingen maken.
Koolhaas is gefascineerd door het
eigenschapsloze en algemene. Dit beperkt zich niet alleen tot de vorm
maar heeft ook een conceptuele kant.
Ik vind dit een interessante tekst
omdat de visie van Rem Koolhaas naar voren komt. Je ziet een deel van
zijn denkwijze. Je merkt wel heel erg dat het een gedateerd verhaal
is en dat het niet altijd vergelijkbaar is met nu.
No comments:
Post a Comment